ASR BAZAFARINI
نسخه آزمایشی
جمعیت حاشیه‌نشین زنجان ۵.۹ درصد کاهش یافته است

۱۶:۱۵ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۸

جمعیت حاشیه‌نشین زنجان ۵.۹ درصد کاهش یافته است

عصر بازآفرینی: مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با اشاره به وجود ۹ منطقه سکونتگاه غیررسمی در این استان، گفت: طبق سرشماری سال ۹۵ جمعیت ساکن در این سکونتگاه‌ها ۵.۹ درصد نسبت به سال ۹۰ کاهش یافته است.

به گزارش عصر بازآفرینی به نقل از ایرنا، مسیح‌الله سلطانی با بیان اینکه ۲۸ درصد جمعیت استان، جزو اقشار آسیب‌پذیر هستند، اظهار داشت: اعتیاد، طلاق، ازدواج (کودک‌همسری) و حاشیه‌نشینی از عمده‌ترین آسیب‌های اجتماعی استان هستند.

وی افزود: زنجان، رتبه اول کشور در کودک‌ همسری را داشته و طبق آمار ثبت شده، ۱.۸ درصد جمعیت استان نیز معتاد هستند.

سلطانی خاطرنشان کرد: از هر ۳.۱ ازدواج در کشور، یک مورد منجر به طلاق می‌شود در حالی که در استان زنجان از هر ۳.۷ ازدواج، یک مورد طلاق ثبت شده که پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: به ازای هر یک هزار نفر در کشور، ۶.۹ ازدواج به ثبت رسیده که این آمار در زنجان ۷.۹ بوده و جایگاه ششم کشور در ثبت ازدواج را داریم.

اعتبارات حوزه اجتماعی سیر صعودی دارد

مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان با اشاره به اعتبارات دریافتی استانداری زنجان از سازمان امور اجتماعی کشور طی چهار سال گذشته، گفت: طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷ به ترتیب ۱۴۹ میلیون، ۱۰۵ میلیون، ۶۴۰ میلیون و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار دریافت شده که ۶۱ درصد نسبت به سال پایه، افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: اعتبارات حوزه مشارکت‌های اجتماعی نیز در سال گذشته ۴۰۰ میلیون تومان بود که ۵۱ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با مجموع اعتبارات دریافت شده در سال گذشته، یک هزار و ۱۴۳ برنامه در قالب ۸۷ پروژه و طی انعقاد ۳۶ تفاهمنامه استانی و ۶ تفاهمنامه ملی توسط دستگاه‌های مختلف اجرا شده است.

سلطانی اظهار داشت: ۵۵ درصد اعتبارات سال گذشته در حوزه آموزش، ۳۲ درصد برای تجهیز فضاهای اجتماعی، فرهنگی و محله‌های حاشیه‌نشین، ۱۰ درصد در حوزه حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد، خیریه‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، ۲ درصد در حوزه نظارت، پایش و ارزیابی و یک درصد نیز در حوزه پژوهش و نظرسنجی هزینه شده است.

زنجان، ظرفیت بالایی در مشارکت اجتماعی دارد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با اشاره به وضعیت اجتماعی این استان بر اساس آخرین مطالعات و بررسی‌ها گفت: میانگین سرانه مطالعه در کشور ۷۵ و در استان ۹۳ دقیقه بوده که زنجان، رتبه دوم کشور را دارد. همچنین میانگین عضویت در کتابخانه‌های عمومی کشور ۴.۵ درصد و زنجان ۸.۵ درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

سلطانی اظهار داشت: استان زنجان بر اساس ۲ پژوهش صورت‌گرفته در سال‌های ۹۲ و ۹۶ رتبه اول و سوم کشور در نشاط اجتماعی و شادکامی را دارا است.

وی با بیان اینکه استان زنجان ظرفیت بالایی در مشارکت اجتماعی دارد، گفت: با احتساب ۲۵۰ کانون سلامت محله، ۳۴۹ کانون فرهنگی و هنری مساجد، ۲۹ موسسه قرآنی، ۵۲ تشکل سیاسی و صنفی، ۵۵ موسسه فرهنگی و هنری، ۳۸۰ تشکل مردم‌نهاد و خیریه و یک هزار و ۳۰۰ هیات مذهبی در مجموع بیش از ۲ هزار و ۵۰۴ تشکل مدنی در این استان فعال است.

سلطانی اظهار داشت: مجموع تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کشور ۲۰ هزار بوده که به ازای هر چهار هزار نفر، یک تشکل محسوب می‌شود در حالی که در استان زنجان با بیش از ۳۸۰ تشکل فعال به ازای هر ۲۷۰۰ نفر، یک تشکل مردم‌نهاد وجود دارد.

وی افزود: به طور میانگین به ازای هر ۲۷۰۰ نفر در کشور، یک هیات مذهبی وجود دارد در حالی که این میزان در استان زنجان ۳.۵ برابر بوده و به ازای هر ۸۰۰ نفر، یک هیات مذهبی ثبت شده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با بیان اینکه این استان در برخی شاخص‌های اجتماعی، پایین‌تر از میانگین کشوری است، تصریح کرد: البته اختلاف این شاخص‌ها فاصله زیادی با میانگین کشوری ندارد.

وی اظهار داشت: نرخ باسوادی در کشور ۸۷.۶ و در استان زنجان ۸۴.۸ درصد، سرانه فضای ورزشی در کشور ۷۶ و در زنجان ۷۴ سانتی‌مترمربع و سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۲ و در زنجان ۴.۴۲ مترمربع است.

سلطانی خاطرنشان کرد: در سال جاری تا کنون سه جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده برگزار شده که یکی از آن‌ها با حضور آقای تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی بود و تلاش بر این بوده که اعتبارات ویژه‌ای برای طرح‌های تدوین شده در استان در حوزه کاهش آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی اخذ شود.

برچسب ها:

 
نام
نظر شما