مشاوران از ظرفیتهای محلی برای بازآفرینی شهری استفاده کنند
به گزارش عصر بازآفرینی، سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه مشاوران برای اقدام در دو هزار و ۷۰۰ محله از محدودههای هدف بازآفرینی شهری ملزم هستند از تمامی ظرفیتهای موجود در محلهها استفاده کنند و به تدوین طرحهای اقتصادی بپردازند، در خصوص موضوع بازآفرینی شهری بدون اعتبارات بودجهای دولت گفت: آسیبشناسی طرحهای جامع و تفصیلی شهرها نشان میدهد که توفیق کم در اجرای برنامهها عمدتا به دلیل تهیه طرحها و ابلاغ آن به شهرداری بدون در نظر گرفتن تراز مالی است.
وی با اشاره به اینکه امروزه شهرداریها با وجود تمام تنگناهای موجود برای تهیه طرحهای جامع و تفصیلی هرگز سراغ دولت نمیروند و از ظرفیتهای شهر برای اجرای طرحها استفاده میکنند، بیان کرد: اگر از ابتدا مشاوران مطالعات اقتصادی و اجتماعی کاملی در خصوص بافتهای هدف بازآفرینی شهری انجام دهند و بر اساس آن طرح و برنامهها را ارائه دهند و تراز بودن هزینهها با منابع درآمدی طرحها را کنترل کنند، این طرحها به موفقیت میرسد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در حال حاضر تامین منابع برای بازآفرینی شهری ۱۴۱هزار هکتار بافت هدف که ۲۱ میلیون نفر جمعیت کشور و پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی را در خود جای داده است به عنوان تقاضا روی میز دولت قرار گرفته است تا دولت از محل فروش نفت، منابع مالی مورد نیاز را تامین کند و بهبود نارساییهای زیرساختی، روبنایی و حتی ساخت واحدهای مسکونی را در این محدودهها به عهده گیرد. این امر مخصوصا در شرایطی که دشمنان تنگناهای مالی برای کشور ایجاد کردهاند، قطع به یقین امکانپذیر نیست.
پژمان گفت: در حال حاضر با انجمن صنفی و جامعه مشاوران شهرساز و معمار وارد گفتگو کردهایم و از آنها کمک گرفتهایم تا طرحهایی که برای بازآفرینی محدودهها تهیه میکنند با مطالعات عمیق اقتصادی و شناسایی ظرفیت بافتهای هدف همراه باشد.
وی اظهارکرد: بسیاری از مناطق هدف بازآفرینی شهری که در بافتهای تاریخی و میانی قرار دارند، دارای منزلت و ظرفیتهای نهفته شهری هستند و اگر امروز این مناطق از نظر اجتماعی، کالبدی و شهری در درجات پایینی قرار گرفتهاند، شهرسازان میتوانند با ارائه برنامههایی منزلت اجتماعی آنها را افزایش دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر در تهران در برخی از بهترین نقطههای شهر به دلیل نارساییهای کالبدی نظیر شبکه معابر، زیرساختی، ریزدانگی و ... شرایط نامناسبی ایجاد شده است اما میتوانیم هنرمندانه و شهرسازانه اقداماتی را انجام دهیم که این مناطق به منزلت واقعی خود برسند و از مابهالتفاوت ارزش افزودهای که ایجاد میشود هم ثروتآفرینی شود و مردم برای نوسازی املاک خود انگیزه پیدا کنند و هم مدیریت شهری هزینهای که برای بهبود این مناطق نیاز است را از داخل همین محدودهها تهیه کند.
وی با اشاره به اینکه دولت در حد محرک و پیشران میتواند در انجام پروژهها کمک کند، عنوان کرد: مشاوران برای اقدام در دو هزار و ۷۰۰ محله از محدودههای هدف بازآفرینی شهری ملزم هستند از تمامی ظرفیتهای موجود در محلهها استفاده کنند و به تدوین طرحهای اقتصادی بپردازند و اگر برخی محلهها از ظرفیت کافی برخوردار نیستند از ظرفیتهای سایر نقاط شهر برای بهبود وضعیت این مناطق به عنوان بخشی از پیکره شهر استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، تصریح کرد: برای نوسازی و بهسازی محلههای هدف برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار بودجه زیادی نیاز است. در حال حاضر تامین هزینه مطالعات و تهیه طرحها در ۱۱۰ محله ضمن انعقاد قرارداد با مشاورین آغاز شده و پس از این مرحله بلافاصله سرمایهگذاران وارد اجرای طرحها خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه اگر طرح به شکل اقتصادی و دقیق تهیه شود اتفاق ویژهای در حوزه بازآفرینی شهری خواهد افتاد، گفت: فارغ از تنگناهای موجود اگر از اقدامات و برنامهریزیهای محلی استفاده شود و مشاورین در شهرهای مختلف با ساز و کارهای محلی طرح ها را تهیه کنند، قطعا فعالیتها به نتیجه خواهد رسید.
پژمان اظهارکرد: نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان از محل صندق توسعه ملی در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفته است و بسیاری از پروژههای پیشران آغاز شده و در این راستا یک هزار و ۵۵۰ پروژه در دست اقدام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توزیع پروژههای بازآفرینی در سراسر کشور، گفت: تصمیم داریم برای افزایش اثربخشی منابع، پروژهها را متمرکز کنیم و تعداد محلات کمتری را در دستور کار قرار دهیم تا آثار مثبت فعالیتها آشکار و سپس از تجربه این پروژهها برای سایر محلات استفاده کنیم.
پژمان با اشاره به اینکه موضوع بازآفرینی با تمام حوزه ها با امور اداری و اجرایی کشور مرتبط است، خاطرنشان کرد: ما امروز می خواهیم زندگی مردم را از سکونت تا کار و فعالیت را بهبود بخشیم و تمام کمبودهای زیرساختی و روبنایی را مرتفع کنیم اما این امر سلسله فعالیت هایی را می طلبد که در دستگاههای دولتی و بخشهای حاکمیتی توزیع شده است.
وی گفت: ما به عنوان مسئول و متولی هدایت بازآفرینی شهری، سیاستگذاری و برنامهریزی را به عهده داریم ولی واقعیت این است که خودمان نیز باید اقدامات را با حوزههای دیگر هماهنگ کنیم. ما قطعا فعالیتها را با هماهنگی پیش خواهیم برد اما به دلیل متمرکز نبودن اختیارات فعالیتها زمانبر میشود و انتظاراتی که ما داریم ممکن است برآورده نشود.
- صدور گواهینامههای ماده 4 قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری
- بررسی پیشنویس تصویبنامه هیات وزیران با حضور اعضای کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست
- نوسازی ۳۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده طی 2 سال
- تعاونیهای مسکن غیرمجاز شناسایی میشود
- تخصیص اعتبار به پروژه بازآفرینی سردشت، پیرانشهر و ارومیه
- آقای بانک مرکزی؛ مشکل ناترازی بانکها با مدیران فعلی حل نخواهد شد!
- افزایش تولید و عرضه ایران خودرو در کنترل بازار موثر است
- حمایت بازار سرمایه از شایسته سالارها
- چگونه نشان بین المللی بازرگانی پتروشیمی به ورطه نابودی کشیده شد +فیلم
- ردپای صهیونیسم بین الملل در صنعت خرده فروشی مواد غذایی
- خلل در آغاز فعالیت معادن فاریاب توسط کارگران بدون قرارداد!
- صدور مبلمان داخلی صادرات همت است
- قتل فرصت های شغلی و فرار سرمایه در کشور جدی است
- رسانه ستیز و رسانه گریز نباشیم
- آغاز به کار قرارگاه ملی امداد اجتماعی
- آدرس غلط به مال باختگان نیمایی برای حمایت از یک صرافی
- حمله سایبری به پایگاه خبری اقتصاد سالم
- تقدیر مدیرعامل آبفا خوزستان از گروه میهن
- تبدیل دانشگاه تهران به یک آموزشگاه یا موسسه فنی حرفه ای!
- بانکها حاضر نیستند خود را در توسعه ملی مشارکت دهند